“Nicht van de hoofd hoerenjager bij het OM.” Hoe Halina Reijn tot haar eenzijdige beeld van sekswerk komt?

Halina Reijn heeft samen met Carice van Houten de serie Red Light bedacht en spelen er de hoofdrollen in. Goed voor een miljoen kijkers. BNNVARA promoot het als “een wervelende, actuele dramaserie over drie vrouwen die zichzelf verliezen en elkaar vinden in de wereld van prostitutie en mensenhandel.” De serie is doorspekt van stigmatiserende clichés, hoe komt het dat Halina Reijn ook in allerlei media dit verhaal vertelt? Heeft het misschien iets te maken met haar oom, Warner ten Kate die als landelijke officier mensenhandel een voorstander is van de omstreden WRS waarbij sekswerkers zich moeten registreren?

Het bekende blog van ‘Zondares’, een prostituee die al jaren inhoudelijk goede stukken schrijft over de wereld van sekswerk, legt dit verband: “Halina Reijn is de nicht van Warner ten Kate, de hoofd hoerenjager bij het OM, mede-architekt van de razzia’s. Ze heeft ook altijd duidelijk weergegeven dat ze vanuit zijn perspektief de serie maakte, en dat het er haar om ging haar overtuigingen als waarheid uit te dragen.”

Oom van Halina Reijn werkt voor het OM: “Een normaal beroep is? Het is een heel gevaarlijk beroep.”

De moeder van Halina Reijn is Fleur ten Kate en familie dus van deze Warner ten Kate. Het lijkt dan ook geen toeval dat Halina Reijn en Warner ten Kate gezamenlijk vermeld worden in dit artikel op de website van het Openbaar Ministerie. Warner ten Kate stelde vorig jaar nog tegen de NOS dat een registratie van sekswerkers noodzakelijk is en zei: “Waar we vanaf moeten is het idee dat dit een normaal beroep is, het is een heel gevaarlijk beroep.”

Uiteraard, is de strijd tegen mensenhandel goed. Dat moet zoveel mogelijk bestreden worden. Dat Halina Reijn en Carice van Houten een spannende TV serie willen maken die kijkers trekt, ook dat moet kunnen. Maar de serie werkt wel een vooroordeel in de hand, het onjuiste vooroordeel dat sekswerk en mensenhandel hand in hand zouden gaan. Wat vooral tegen de borst stuit, is dat mevrouw Reijn ook nog aan tafel ging zitten bij verschillende media om even te vertellen hoe de wereld van sekswerk in elkaar steekt. Gevoed door het eenzijdige verhaal van haar oom?

Dan gaat het niet meer om promoten van je TV-serie, dan kan je niet meer zeggen dat de TV-serie een gedramatiseerde versie is met artistieke vrijheid. Nee, dan wordt het opeens ‘de waarheid’. En dat is gevaarlijk.