Nieuwe campagne tegen loverboys

httpv://www.youtube.com/watch?v=D6kXmLQIHYQ

Onder de titel ‘Het zou je dochter kunnen zijn… in de greep van een loverboy’ start Meld Misdaad Anoniem met een nieuwe campagne tegen loverboys, ook wel pooierboys genoemd.

Doel is om de seksbranche (klanten en sekswerkers) en zorgverleners te bereiken. In het bijzonder worden professionals benaderd die werken met jeugd of met verstandelijk beperkte mensen. De campagne is een opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Projectleider Annemarie van der Burg: Via onze meldlijn wordt concrete informatie doorgegeven. Bijvoorbeeld hoe er wordt geadverteerd en hoe naaktfoto’s worden verspreid; via welk 06-nummer iemand bereikbaar is; voor welk relatief laag bedrag seks wordt aangeboden en op welke locaties meiden werken.”

De kans dat een slachtoffer van mensenhandel zelf meldt is heel klein. Daarom zijn getuigen onmisbaar om criminelen aan te pakken. Uit de afgelopen campagne bleek dat mensen vaak wel willen melden, maar niet altijd weten wat ze moeten melden of waar ze op moeten letten. De nieuwe campagne maakt het gemakkelijker om signalen te herkennen, zoals een meisje dat vaker de Spoedeisende Hulp bezoekt in verband met zwangerschap, een SOA of verwondingen.

Omstanders worden via internet, brochures en workshops geattendeerd op de signalen van mensenhandel. Misstanden kunnen worden gemeld bij de politie of anoniem bij M. via 0800-7000 of online. De vorige campagne (2014-2015) leidde tot bijna 3 meldingen per week over gedwongen prostitutie (+32%). Doelstelling is om nu ook meer zicht te krijgen op minderjarige slachtoffers.